Дали „блогът“ е „медиа“, какво е „медиа“ и на колко години е кучето на медиатора :)

Дебатът във в.“Капитал“, дали блоговете са медиа, който завърши със съвсем лек превес в полза на положителния отговор „да“, но  почти 50 на 50, ме накара да разсъждавам. 

От изказаните мнения, въпреки крайния резултат, аз лично останах с впечатлението, че като цяло, блоговете още не са медиа. При това не заради друго, а защото според едни участници в дебата, „медиа“ е средство за разпространение на информация, което при блоговете съвсем не е задължително да се случва, а според други, „медиа“ е организация, която извършва стопанската дейност „разпространение на информация“, а блоговете освен че не разпространяват задължително информация, не извършват и стопанска дейност, тоест – не печелят.

И тук нещата лесно, още в зародиш, умират и дебатът е обречен на тъпото реми, макар и с лек превес в полза на „да, блоговете са медиа“. Защото ако една медиа съществуваше само, за да разпространява информация, то досега да не е останала нито една.

Радвам се, че много определения самото време опроверга.

Та, медиата освен комуникиране на информация, осъществява и т.нар. анализиране на тази информация, коментиране на тази информация и най-важното нещо – ВЛИЯЕ! Медиата влияе на подсъзнателно ниво, на съзнателно или съвсем на първично. Но ВЛИЯЕ. И за това се работи сериозно. Ако новината на първа страница на един вестник е, че хлябът поскъпва с 20 стотинки, фактът разпространение на информация е налице, но по-същественият факт е, че върху аудиторията си вестникът вече е оказал въздействие и следователно влияние с тази информация. Да не говорим, че след едрите букви на новината, следват разясненията, анализът, коментарите. Или поне така би било редно да бъде в медиите.

Какво правят блоговете? Блоговете я дали някаква информация, я – не. Но почти сигурно коменитрат нещо, анализират нещо, разказват някаква история. При това темите съвсем не е задължително да са обществено значими, макар че много от коментираните в болговете са. Но по-често са лични истории, коментар на нещо лично, анализ на лична ситуация. И на пръв поглед изглежда, че блоговете нямат шанс да бъдат медиа – нито разпространяват информация, нито извършват стопанска дейност, нито дават гаранции за качество и професионализъм на списващите ги, нито темите им са с голям обществен резон. Само че!

Спомянте ли си как тръгна БТВ? БТВ тръгна по западен образец🙂 с пречупване на обществено значимата тема през фокуса на отделния човек и личната история: бай Иван от с. Г не си взима пенсията, защото…; леля Минка от гр. Ч. вече няма подслон, защото…  Личната история, конкретният човек, човешката гледна точка… После и другите медии се втурнаха да разказват как точно преживял пороя бай Драган и какво ще правят сега баба Ц. и дядо М.

И докато гледаме в близък план зачервените очи на някого или четем покъртителния разказ на друг, често забравяме каква точно е информацията, защото сме под въздействие и в процес на влияние и в крайна сметка сме като в блог. Като в личния блог на еди кого си. А личният блог на еди кого си обикновено не претендира за особено влияние, защото авторът му се чувства свободен да не бъде медиа. И точно в това е силата му, силата на създалия се вече нов вид медиа.

П.Р. Малко дългичко стана, което не ме радва особено, защото ако бях медиа, щях да взема пари :)))

 http://www.capital.bg/interaktiv/debati/7_medii_li_sa_blogovete/935237_blogovete_sa_po-skoro_medii_no_ne_triabva_da_budat/#

3 thoughts on “Дали „блогът“ е „медиа“, какво е „медиа“ и на колко години е кучето на медиатора :)

  1. Дойдохме си на думата.🙂 Въпросът за кучето е най-конкретен и не подлежи на разтягане, макар че като едното нищо ще се намери дървен философ и за него.:mrgreen:

  2. блоговете станаха супер много, четат се, цитират се и тогава значи са вид медия. Но ако се регулират, както се коментира във вестника в дебата , никак няма да е добре. От свободна медия за всички, ще се превърнат в официоз.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s