21-ви декември

Разсъждавам върху края на света. Върху 21-ви, примерно. Всъщност датата няма значение, ако в крайна сметка е възможен какъвто и да е край.

Един писател-философ беше написал, че „…светът не знае нищо с точност, само приема…“ и това на мен ми звучи много по-истинско от каквито и да е факти. Като че ли приемам фразите, размишленията, афоризмите на писатели и философи, на ексцентрични мислители, на фантастите за по-верни от тези на учените. Въпреки че науката ме възхищава и откритията на учените са ме карали дълбоко да се съмнявам в собствената си мисия на този свят. След като не откривам ново лекарство, не създавам нов самолет, уред за доставяне на газ или употреба на слънчевата енергия, за какво ли всъщност съм се родила?! За радост тези мисли са се изпарявали при поредната среща с някой добър писател, който с прозренията си върху отношенията между хората или дори с разсъжденията си за битието, ме е възхитил не по-малко.

Например сега марсоходът-изследовател не е в състояние да ми вдъхне по-голямо доверие, отколкото мъдростите, които мога да прочета при Стендал, Балзак, при Йовков… „Светът гради всичко върху предположения, каквито са дори времето, пространството, движението, материята…“ – казва пак същият писател-философ и аз съм съгласна, така е, вярвам му. Вярвам на него повече от на някого, който ще каже, че разполага с точни факти за приближаващия край на света; от друга страна ме притеснява непрекъснатото бръщолевене по този повод – хората не спират да коментират къде на шега, къде на истина… Започвам да разбирам защо в Русия има издадена забрана да се говори за края на света и да се всява паника. Мощен вдъхновител за американската киноиндустрия, апокалипсисът просто е … забранен за руснаците. И това звучи толкова добре!

Една по-популярна версия, разпространена в голяма част от света, за 21.12 е, че 21-ви е три дни преди Бъдни вечер и четири преди Коледа. Освен това е петък. А петък е ден на Венера – подходящ за начало и любов… 

Без категория

Вашият коментар

